شماره تماس: ۶۷۸۹ ۳۴۵ ۰۹۱۲
ساعت کاری: هر روز ساعت ۱۲ الی ۲۱

وبلاگ

شیر برقی آبیاری

 

شیر برقی آبیاری یا سلنوئید ولو وسیله ای برای بهبود آبیاری در زمین های کشاورزی و باغداری است. این نوع شیر برقی با تغیر ولتاژ می تواند ورود و خروج آب و میزان فشار آن را کنترل کند. به این صورت که آب بعد از جریان یافتن نیرویی به مرکز دیافراگم شیر وارد می کند و وارد محفظه بین دیافراگم و سرپوش می شود. شیر برقی آبیاری دارای یک پیستون است. در صورتی که سطح آبی که در بالای دیافراگم در تماس هست بیشتر از سطح پایین دیافراگم باشد، دریچه بسته می شود تا هنگامی که آب در محفظه بالایی آزاد شود. در صوتی که شیر برقی بسته نشد ممکن است به دلیل گیر کردن چیزی مانند شن، حشره یا شاخه کوچکی باشد که برای تعمیر، می توانیم شیر را جدا کرده و تمیز کنیم.

 

این نوع از شیر برقی هیدرولیک برای هر سیستم آبیاری ضروری است.  شیر برقی آبیاری با یک جعبه ی دریچه محکم محافظت می شوند تا از خطرات بیرونی احتمالی جلوگیری شود و دسترسی آسان تری برای تعمیر در اختیار استفاده کنندگان قرار دهد. قطعاتی چون بوبین شیر برقی در برندهایی چون بوبین پارکر قابل تعویض هستند. برای نصب شیر برقی آب منطقی ترین مکان نزدیک شیر آب است. توصیه می شود که از پشت شیر موجود به منبع آب خود متصل شوید. با انجام اینکار هم می توانید از منبع آب استفاده کنید و هم یک اتصال شیر برقی ابیاری داشته باشید.

 

کاربرد های شیر برقی آبیاری

در مجموع می توان از شیر برقی آبیاری در هر وسیله ای که نیاز به کنترل یک مایع داشته باشد استفاده کرد که در مقابل آن شیر برقی بخار  قرار دارد. برای مثال می توان از کاربرد های کوچک مانند ماشین ظرفشویی، لباس شویی، تجهیزات دندان پزشکی نام برد تا کارکرد های بزرگ تر مانند شیر برقی گلخانه و کشاورزی و حتی آبیاری استادیوم های ورزشی. در مصارف کوچک می توان از شیر برقی 1 اینچ، در مصارف متوسط از شیر برقی 2 اینچ و در مصارف بزرگ تر  از شیر برقی 3 اینچ استفاده کرد.

 

قطعات شیر برق آبیاری

این نوع شیر برقی آبیاری از دو بخش کلی تشکیل شده است: یک بخش بدنه اصلی و یک بخش بوبین. معمولا بدنه اصلی را  به دلیل دارا بودن مقاومت بالا در برابر ضربه و خوردگی از یک جنس مقاوم مانند پلی اتیلن یا برنج می سازند. بخش بوبین نیز دارای دو سیم کلی بوده که یکی فاز و دیگری نول است که با خاصیت مغناطیسی کار می کند.

  • جنس بدنه شیر برقی

معمولا جنس بدنه شیرهای برقی  برنجی یا فایبرگلاس هست. از مزیت مدل برنجی می توان به این مورد اشاره کرد استحام بالاتری دارند اما در برابر سرما و گرما تاثیر پذیر هستند، که نکته حائز اهمیتی است اما در مدل فایبر گلاس، فایبر گلاس و پلی اتیلن بایکدیگر مخلوط شدند و استحکام بالایی را به وجود آورده اند که همین امر باعث شده که در برابر سرما و گرما مقاوم باشد.

  • جنس قسمت بوبین

بوبین یا سلونوئید یک سیم پیچ است که محرک قسمت قطع و وصل جریان آب توسط برق است. اگر در این قسمت از شیر برقی ابیاری مشکلی به وجود بیاید، شیر برقی کارایی خود را از دست می دهد. از نکات حائز اهمیت در قسمت بوبین ولتاژ آن است. توصیفه می شود هرگز از حداکثر ولتاژ بیشتر نروید که قسمت بوبین شما خواهد سوخت. در صورتی که شیربرقی آبیاری دارای دو بوبین باشد، توانایی هدایت سیالات مختلف در دو مسیر را دارد که تعداد پورت های ورودی و خروجی به 3 عدد می رسد.

 

اجزای شیر برق آبیاری

شیر برق آبیاری از اجزای زیادی تشکیل شده که در زیر به بررسی آنها می پردازیم:

 بدنه سوپاپ

بدنه سوپاپ یک دریچه ای است که شیر برقی ابیاری به این دریچه وصل شده است که برای کنترل مایع یا هوا درون لوله مورد استفاده قرار می گیرد . به طور کلی می توان گفت جریان از طریق دسته کنترل می شود. این نکته نیز حائز اهمیت است که در مدل سوپاپ اتوماتیک، سلنوئید به شیر متصل می شود.

 درگاه ورودی شیر

از طریق درگاه ورودی شیر، سیال به طور خودکار وارد شیر می شود. سپس از این قسمت وارد فرایند نهایی می شود.

 درگاه خروجی

از طریق این دریچه مایع خارج می شود. شیر برق آبیاری جریان سیال را از درگاه ورودی به درگاه خروجی هدایت میکند. درگاه خروجی نیز به قسمتی که سیال مد نظر از آن عبور می کند، متصل می شود.

 کویل سولونوئید

این بدنه به شکل استوانه فلزی است که با روکش فلزی پوشانده شده و داخل آن توخالی است.

 سیم پیچ

سولونوئید متشکل از چندین سیم است که جنس این سیم ها از فولاد یا آهن تشکیل شده است. سیم پیچ شکل استوانه توخالی سولونوئید را تشکیل می دهد. که در قسمت خارجی پوشش فولادی دارد و در در داخل قسمت توخالی پیستونی وجود دارد.

 سیم های سربی

سیم های سربی اتصالات خارجی شیر برقی آبیاری را تشکیل می دهند که به منبع برق وصل می شوند. هنگامی که انرژی وارد شیر برق شود، انرژی از طریق همین سیم هاست که جریان می یابد.

  پیستون

پیستون فلزی به شکل استوانه است که در قسمت تو خالی شیر برقی آبیاری به صورت عمودی قرار می گیرد. هنگامی که جریان برق از شیر برقی عبور می کند یک میدان مغناطیسی در فضای تو خالی ایجاد می شود.

 فنر

پیستون در هنگام عبور جریان برق درون فضای توخالی حرکت می کند و جابجا می شود، فنر موجود در فضای خالی سعی در این دارد که حرکت پیستون را متوقف کند که این عمل باعث متوقف شدن جریان موجود می شود. در واقع فنر هنگامی که جیان متوقف می شود به نگه داشتن پیستون در جای خود کمک زیادی می کند. اگر فنر در این جایگاه وجود نداشت مایع موجود در فضای خالی به سمت بالا حرکت می کند.

 دیافراگم

دیافراگم قسمت بسیار مهمی است که مایعات در آن جریان می یابند. می توان گفت دیافراگم ارتباط بین درگاه ورودی و خروجی است و جریان سیال از دریچه ورودی به خروجی از همین طریق انجام می شود.

 

شیربرق آبیاری و کارکرد آن

برای استفاده از شیر برقی آبیاری نیاز به یک کنترل گر داریم. هر پورت از کنترل گر، امکان اتصال فقط به یک شیر برقی را دارد. بنابراین نمی توان از یک پورت برای بیش از یک شیر برقی استفاده کرد. زمانی که کنترلر آبیاری، دستور آبیاری را می‌ دهد، این دستور از طریق سیم ها به شیر برقی ارسال می شود و در بوبین میدان مغناطیسی ایجاد می شود و به دیافراگم دستگاه نیرو وارد می شود در این حالت است که  آبیاری آغاز می شود.

 

انواع شیر برقی آبیاری

انواع شیر برق های آبیاری به دو نوع تقسیم می شوند:

فاقد خودشویندگی

فاقد امکان خودشویندگی که در این نوع از شیر ها می بایست قبل از نصب از پاکسازی این شبکه مطمئن شوید.

خودشویندگی

دارای امکان خودشویندگی که در این نوع در صورت وجود رسوب، شیر برقی به طور خودکار آن پاک می کند.

 

حفاظت از شیر برقی آبیاری

هر کدام از شیرهای برق آبیاری دارای ویژگی های متفاوتی هستند که یکی از این ویژگی ها میزان دما هر کدام از آنها می باشد. لذا استفاده از شیر برقی در دمای بالا می توان باعث اسیب سیم پیچ شود. برای جلوگیری از این اتفاق فقط کافی است به درجه شیر های برق توجه شود. معمولا شیرهای برقی تا دمای 66 درجه سانتی گراد در سلامت کامل به کار خود ادامه می دهند. باید به این نکته نیز توجه کرد که با وارد کردن فشار زیاد شیربرقی ممکن است نشت های بزرگ و کوچیکی در آن رخ دهد و باعث خروج آب از این محصول می شود.

 

مزایای استفاده از شیر برقی آبیاری

  • از شیر برقی آبیاری تقریبا برای هر ماشینی می توان بهره برد.
  • دارا بودن کارایی ویژه و منحصر به فرد نسبت به قیمت مقرون به صرقه آن.
  • در صورت خرابی شیر برق می توان با تعویض سیم پیچ بار دیگر از آن استفاده کرد.
  • از نظر طراحی شکل ساده و کوچکی دارد و برای نصب آن با مشکل روبرو نمی شوید.
  • در دمای کم یا در دما بالا دریچه ها به کار خود ادامه می دهند.
  • به صورت خودکار توسط نیرو برق باز و بسته می شوند.
  • سرعت باز شدن دریچه ها نیز بسیار بالا است.
  • قابلیت تنظیم زمان و دفعات آبیاری را دارد.
  • از سیستم هشدار دهنده نیز برخوردار است.

 

تعمیر موقت شیر برقی آبیاری

برای اینکه بتوانید به طور موقت محصول خود را تعمیر کنید و تا مدت کم دیگری از آن استفاده کرد باید باتری آن را جدا کرده و با چکش به پشت محفظه شیربرقی یک ضربه محکم وارد می کنید. با این کار ممکن است تا مدتی به درستی کار کند. اما دقت داشته باشید در صورت تعمیر با این روش تنها مدت کمی می تواند کاربرد داشته باشد.

 

راهنمای خرید شیر برقی آبیاری

در وهله اول باید به این نکته توجه شود که آبی که در لوله روان می شود از کجا تامین می شود. با توجه به نوع آب موجود در لوله می توان به انتخاب انواع شیر برقی ابیاری پرداخت.

اگه آب موجود در لوله، آب شهری است می توانید از شیر برقی ساده ای استفاده کنید مانند مدل های چینی.

اما اگر آب موجود در لوله از رودخانه یا چاه آب باشد می بایست مدل قوی تری را انتخاب کنید زیرا رسوبات موجود در آب بر روی استهلاک تاثیر می گذارند.

برای آبیاری باغ نیز می توان از شیر برقی آبیاری هانتر یا راین استفاده کرد. زیرا فیلتر این نوع شیر برقی ها قوی تر عمل میکند و کاملا متناسب با نوع آبیاری شما می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های تازه

محصولات

محصولات مشاهده شده

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من