شماره تماس: ۶۷۸۹ ۳۴۵ ۰۹۱۲
ساعت کاری: هر روز ساعت ۱۲ الی ۲۱

وبلاگ

(شیر برقی uni-d) یا سلنوئید ولو که ساخت کمپانی یونیدی کشور چین است. به دلیل کیفیت بالا یکی از پر مصرف ترین شیر های موجود در جهان به حساب می آید , که در زمینه های مختلفی از جمله اتوماسیون صنایع غذایی، داروسازی، صنایع شیمیایی، خودروسازی، صنایع کاشی و سرامیک کاربرد دارد.

به طور کلی شیر برقی یا سلنوئید ولو با استفاده از برق و نیرو مغناطیسی کار می کنند و میزان  جریان هوا را در یک سیستم فرآیندی قطع، وصل یا تنطیم می کنند و  برای کنترل گاز یا سیال از آن ها استفاده می شود.

سلنوئید ولو

از شیر برقی هیدرولیک برای کاربرد های مختلفی استفاده می شود. در شیر برقی یونیدی از مواد مختلفی مانند آب،  هوا، بخار، گاز، روغن سبک، روغن سنگین و مایعات اسیدی می توان استفاده کرد که  با توجه به انواع کاربرد های آن قطعات مختلفی نیز در ساخت آن ها به کار می رود. از انواع حالت های شیرهای برقی می توان به شیر برقی معمولی بسته (NC)، شیر برقی معمولی باز (NO)، حداکثر فشار کاری (MWP)، حداکثر اختلاف فشار باز شدن (MAXODP)، حداقل اختلاف فشار کاری (MINOPD) اشاره کرد، که این باز و بسته بودن توسط بوبین نصب شده در شیرهای برقی انجام می شود.

بهترین برند این قطعه بوبین پارکر است. شیرهای برقی سریع و ایمن هستند و با عمر طولانی، سازگاری بالا با مواد مختلف و طراحی سبک به وظایف خود عمل می کنند. در ادامه مقاله به توضیح جامع تری درباره شیر برقی یونیدی می پردازیم و با انواع آن ها آشنا می شویم.

سولونوئید-ولو

چرا به شیر برقی سلونوئید می گویند ؟

در شیر برقی ها  قسمتی به نام بوبین وجود دارد که از یک سیم پیچ تشکیل شده است. با عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ های بوبین یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود که قدرت این میدان مغناطیسی ایجاد شده با توجه به تعداد سیم پیچ های برقی تغییر می کند. این عبور جریان باعث قطع یا وصل شدن جریان سیالات در شیر برقی می شود. به این نوع از شیر ها سلونوئید گفته می شود. و برای مصارف گوناگون شیر برقی آبیاری، شیر برقی بخار و... استفاده میشوند.

اجزا تشکیل دهنده شیر برقی یونی دی

شیربرقی یونیدی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که می توان به موارد زیر اشاره کرد : 

 همه ی این قطعات با کنار هم قرار گرفتن به عملکرد صحیح این محصول کمک می کنند.

اجزا_شیربرقی

انواع شیر برقی یونیدی

شیر برقی گاز

شیر برقی بخار

شیر برقی کنترلی

شیر برقی پنوماتیکی

شیر برقی هیدرولیکی

شیر برقی آب

 

  •  
  •  

شیر برقی پنوماتیکی

از شیر برقی پنوماتیک برقی می توان برای کنترل خطوط جریان و هم چنین مسائل ایمنی استفاده کرد. این شیرها بیشتر در صنایع شیمیایی کاربرد دارند. از دلایل کاربرد این نوع شیرها می توان به این مورد اشاره کرد که  قطع و وصل جریان سیال را به صورت خودکار انجام می دهد. دامنه عملکردی این شیرها معمولاً بین بیست و چهار تا دویست و بیست ولت است. که همین عامل سبب شده تا تنوع زیادی در طراحی این نوع شیرها به جود بیاید.

شیر های پنوماتیکی در دو نوع تقسیم بندی در بازار عرضه می شوند که می توان به تقسیم بندی بر اساس دریچه و تعداد بوبین اشاره کرد. این شیر ها در انواع 5/2،3/2،2/2 و 5/3 طراحی و تولید می شوند که نوع 5/2 از کاربردی ترین آن ها به حساب می آید. علاوه بر این شیر برقی پنوماتیک با دریچه عملکرد مستقیم، هدایت کننده و دریچه دو طرفه وجود دارد که با توجه به کارایی مورد نیاز خود به انتخاب انواع آن ها بپردازید.

شیر برقی هیدرولیکی

شیر برقی هیدرولیک یک دستگاه صنعتی است. این نوع شیرهای برقی به کمک نیروی الکتریکی به کنترل جریان در سیستم می‎پردازند. در واقع آنچه توسط شیر برقی هیدرولیک اتفاق می افتد، قطع و وصل جریان سیال و مایع موجود در سیستم هیدرولیک است. از انواع آن می توان به شیر یک کله و شیر دو کله اشاره کرد. سوکت شیربرقی هیدرولیک می تواند در دو جایگاه بیرون یا درونی واقع شود که از نوع سیمی نیز می تواند تهیه شود. فرمان الکتریکی نیز به وسیله همین سوکت به بوبین انتقال داده می شود.

 شیر برقی کنترلی

شیر برقی کنترلی تجهیزاتی برای مهار جریان و فشار مایعات درون لوله ها هستند. این نوع شیرها هنگامی که  در جریان سیال اختلاف فشار وجود داشته باشد کاربرد دارند. برای انتخاب شیرهای کنترلی باید به سایز، نوع اتصال، دمای کار، فشار، نوع سیال، نوع بدنه و عملکرد توجه شود.استفاده از شیر برقی کنترلی مزایای زیادی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به کارکرد اتوماتیک،نصب راحت و آسان، مدیریت انرژِی، بدون مانع، دوستدار محیط زیست، مقرون به صرفه اشاره کرد.

شیر-برقی-کنترلی

انواع شیرهای کنترلی

  • شیر دوراهه و سه راهه موتوری
  • شیرهای اطمینان (safety valves)
  • شیرهای خودکار (control valves)
  • شیرهای پروانه ای (butterfly valves )
  • شیرهای دیافراگمی (diaphragm valves)
  • شيرهاي متعادل كننده (balancing  valves)
  • شیر فشار شکن (Pressure reducting valve)
  • شير هاي تخليه كننده فشار (pressure relief valves)Nna

انواع شیر برقی یونیدی بر اساس کارکرد

 

  • شیر برقی یونیدی دو راهی که دو دهانه دارد، در این نوع شیرها سیال در قسمت خروجی قطع و وصل می شود. به عبارت دیگر شیر به صورت کامل باز یا بسته است.
  • شیر برقی یونی دی سه راهی که سه دهانه دارد، در این نوع شیرها بر اساس خروجی مد نظر سیال به سمت یکی از خروجی ها هدایت می شود. یک شیر سه راه می تواند به صورت یک شیر دو راه نیز عمل کند.
  • شیر برقی چهار راهی که چهار دهانه دارد، در حالت تغذیه روشن هر درگاه به درگاه روبرو خود متصل می شود و در حالت خاموشی این اتصال برعکس می شود. یک شیر برقی چهار راه می تواند به صورت یک شیر برقی سه راه و دو راه نیز عمل کند.

متریال به کار رفته در شیر برقی یونیدی

بدنه شیر برقی یونیدی از انوع برنج یا آلیاژ تشکیل می شود.

سیم پیچی که دور هسته آهنی قرار گرفته از جنس مس مخصوص هست.

 هسته و فنری که درون هسته قرار گرفته از جنس استیل ساخته شده است.

دیافراگم  شیر برقی  با توجه به نوع سیال انتخاب می شود ولی اصولا از نوع NBR  که کاملا استاندارد است می باشد.

کاربردهای شیر برقی یونیدی

از آنجایی که از شیر برقی برای قطع و وصل کردن جریانات آب و مایعات دیگر در مسیر اتصالات خطوط لوله های اصلی و فرعی استفاده می شود، باید به این نکته توجه داشت که این قطعه باید توسط کنترل کننده های مستحکم محافظت شود. با توجه به این نکته شیر برقی یونیدی به علت بالا بودن سیستم ایمنی و دارا بودن بهترین نقش کنترلی در پروژه های متعددی استفاده می شود.

از کاربرد های دیگر شیر برقی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 

  • استفاده از آن در پروژه های آبیاری فضای سبز
  • سیستم های آبیاری قطره ای هوشمند
  • آبیاری گلخانه ها
  • استفاده در خطوط انتقال آب
  • آبیاری زمین های چمن و زمین های فوتبال
  • و بسیاری از سیالات دیگر

کارکرد شیر برقی یونیدی

شیر برق یونیدی با نام تجاری UNI-D  از دو قسمت اصلی بوبین و بدنه تشکیل شده که قسمت بدنه شامل شیر اصلی و متشکل از ورودی، خروجی، دیافراگم و فنر دیافراگم بوده و قسمت بوبین متشکل از میله آهنی، فنر، سیم پیچ، شیر و کانال کنترلی می باشد، که به وسیله نیروی برق مستقیم (DC) و یا برق متناوب  (AC) با کمک نیروی فنر و بوبین های مخصوص برای قطع و وصل سیال مورد نظر به کار می روند. این شیر برقی دارای دو حالت نرمال باز و بسته است.

در حالت نرمالی باز شیر برقی در حالت عادی باز است و با دستور بویین بسته می شود اما در حالت نرمالی بسته در حالت عادی بسته است و با دستور بویین اجازه عبور سیال صادر می شود که این نوع حالت بر اساس چهار عامل سایز، فشار، دما و نوع سیال تولید می شود.

ملاحضات اجرایی در نصب شیر برقی یونیدی

 

  1. نصب شیر برقی یونیدی به این صورت است که حتما باید در مسیر لوله حتما به صورت افقی نصب شود. توجه شود که نصب این نوع شیر ها به صورت عمودی اکیدا ممنوع است.
  2. تمامی شیر های برق یونیدی به آلودگی محلی که نصب می شوند، حساس هستند. بنابراین می بایست حتما به تمیزی محل نصب دقت شود.
  3. برای افزایش طول عمر شیر برقی ها می بایست از فیلترهای Y شکل استفاده کرد.
  4. قبل از انتخاب شیر های برقی حتما دما و فشار کاری و نوع سیال عبوری از شیر را مشخص کرده زیرا EPDM  دیافراگم درون شیر بسار به پارامتر فشار و دما حساس می باشد.
  5. زمانی که دمای مایع عبوری بسیار بالا است امکان نصب شیر برقی وجود ندارد.
  6. هم چنین از سایلات اسیدی و مایعاتی با ویسکوزیته به هیچ عنوان استفاده نشود.

مزایای شیر برقی یونیدی

 

  • نصب آن بسیار راحت و آسان است.
  • می توان شیر برقی را در مکان های خطرناک یا محیط های بسیار گرم و قابل انفجار نصب کرد.
  • مسیر لوله کشی و تخلیله سیال از خط لوله کوتاه است.
  • می توان از راه دور و با استفاده از اتاق فرمان آن را کنترل کرد.
  • ایمنی بسیار بالایی دارد.
  • میزان برق مصرفی در این شیر برقی پایین بوده و عمر مفید بالایی دارد.
  • قابل استفاده برای سیال هایی ماند آب ، هوا و روغن های سبک
  • معمولا در دمای -5 تا +100 درجه سانتی گراد و با حداقل فشار 0.5 بار و حداکثر فشار 8 بار می توان از آن ها استفاده کرد.
  • شیر برقی یونیدی قیمت بسیار مناسبی دارد و این قیمت مناسب در کنار کیفیت بالا تا حد زیادی در فروش بالای آن تاثیرگذار است.
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

شروع به تایپ کردن برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید.
فروشگاه
علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من